לוגו

סקירת מערכות מוקדמת

הריון הוא זמן קסום להורים לעתיד, ובעזרת הרפואה המודרנית, הם יכולים כעת לראות את תינוקם הגדל באמצעות סריקות אולטרסאונד. סריקות אולטרסאונד הן חלק חיוני בטיפול טרום לידתי, והן מציעות מידע חשוב על בריאותו והתפתחותו של תינוקך. במאמר זה נסקור מקרוב את סריקות האולטרסאונד השגרתיות המוצעות במהלך ההריון, ולמה הן משמשות.

שבוע 12

סריקות אולטרסאונד שליש ראשון ושני

סריקות אולטרסאונד שגרתיות להריון מוצעות פעמיים במהלך ההריון. בדיקת האולטרסאונד בשליש הראשון נקראת סקירת מערכות מוקדמת והיא מתבצעת/נערכת בין 14 ל-16 שבועות, וסריקת האולטרסאונד בטרימסטר השני נערכת בין 22 ל-24 שבועות והיא נקראת סקירת מערכות מאוחרת. במקרה של דימום נרתיקי או כאבי בטן בתחילת ההריון, הרופא עשוי להמליץ ​​על בדיקת אולטרסאונד לא שגרתית. בהמשך ההיריון, הרופא שלך עשוי להמליץ ​​​​על סריקות אולטרה-סאונד נוספות, סקירת מערכות שלישית, במקרה של חששות רפואיים לגבי ההריון, בעיות הריון קודמות, אי ודאות לגבי תאריכי ההריון, או אם את מצפה לתאומים.

סריקת מערכות מוקדמת

בדיקת האולטרסאונד בשבועות 14 – 16 להיריון היא אחת הבדיקות השגרתיות החשובות ביותר במהלך ההריון.

מדובר בבדיקת אולטרסאונד בגישה נרתיקית, או משולבת – בטן-נרתיקית. לפעמים אפשר גם לעשות את הבדיקה בגישה בטנית בלבד. הבדיקה היא סקירה מפורטת מאוד של איברי העובר שיכולה לזהות בין 40-80% מכלל המומים בעובר על פי מחקרים שונים. מלבד הפירוט של אברי העובר השונים ותקינותם, חשוב לבדוק גם את צוואר הרחם, השלייה וחבל הטבור וכן את כמות מי השפיר. יתרונותיה הגדולים הם שבדיקה תקינה מפחיתה מאוד את רמת החרדה של ההורים, בעוד שבדיקה חריגה מאפשרת ייעוץ מוקדם, בדיקת מי שפיר במידת הצורך ועל פי הממצאים אף הפסקת הריון הנעשית בשלב מוקדם – של ההריון ועם פחות סיבוכים מאשר הפסקות מאוחרות יותר. למרות שסקירת המערכות היא בדיקה מפורטת, היא נכונה למועד הבדיקה. בשלב מוקדם זה לא כל האיברים התפתחו (כמו המוח, הריאות וכדומה) וישנם גם פגמים שעלולים להתגלות מאוחר יותר ("מומים התפתחותיים"). בנוסף, הבדיקה אינה מחליפה בדיקת מי שפיר.

yad bape shalom_שבוע 14
מאפיין תיאור
שם אחר סקירה ראשונה
טווח שבועות 14-17
מטרה לאתר מומים מולדים וממצאים לא תקינים בשלב מוקדם של ההיריון
שיטת בדיקה אולטרסאונד

סקירת מערכות מוקדמת היא בדיקת אולטרסאונד המתבצעת בין השבועות 14-17 להריון. היא נועדה לאתר מומים מולדים וממצאים לא תקינים בשלב מוקדם של ההיריון.

*התוכן המסופק לצרכים אינפורמטיביים בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי מקצועי. אם יש לך שאלות או חששות לגבי בריאותך או בריאות העובר שלך, עלייך לפנות לרופא.
דילוג לתוכן