לוגו

סקירת מערכות שלישית

סקירת מערכות שלישית

אין הנחיות של משרד הבריאות לביצוע "סקירה שלישית" מעבר לסקירת המערכות המאוחרת בשבוע 22-24.  יחד עם זאת חשוב לדעתנו לבצע "הערכת העובר בשליש השלישי". שבוע ההיריון הומלץ הוא 30-32 להיריון. 

ישנם ממצאים / פגמים העלולים להתגלות במהלך ההיריון גם לאחר שתי סקירות תקינות.  כמו כן,  ישנם ממצאים המתגלים בסקירה מאוחרת ודורשים המשך מעקב / בירור המתבצע במהלך השליש השלישי. לכן יש מקום לדון עם הנשים על ביצוע הבדיקה. 

 

כך למשל, מוח העובר מתפתח במהלך כל ההריון ולאחר הלידה, כך שמומים שונים במוח ניתנים לזיהוי רק בשלבים מאוד מאוחרים בהריון (וחלקם אף לא ניתנים לזיהוי). גם גמדות עלולה להתפתח בשלב מאוחר וכך גם בקע בסרעפת, מומי כליות ומעי, גידולים וכן הפרעות בשיליה ובחבל הטבור. בדיקה זו מוגבלת ביעילותה עקב המיעוט היחסי של מי השפיר, עקב הצללים האקוסטיים מהעצמות ועמוד השדרה ועקב חוסר היכולת להזיז העובר. כל אלה מונעים אפשרות לסקירה מלאה (בעיקר של הלב, פנים ועצמות הגולגולת, גפיים ועוד), ולכן זו לא סקירת מערכות מלאה, אלא יותר הערכה סונוגרפית מקיפה נוספת של העובר וסביבתו. יחד עם זאת, ממצאים המתגלים בבדיקה זו יגרמו לפנייה לייעוץ ולביצוע הערכה חוזרת בנוכחות המומחה הספציפי בתחום בו נתגלה הממצא, באופן שיאפשר החלטה מושכלת. למשל, בעניין מועד ואופן הלידה ומיקומה או אף הפסקת הריון במקרים חמורים. כמובן שבבדיקה זו מבוצעת גם הערכת המשקל הרוטינית של שליש שלישי, שמטרתה להעריך את משקל העובר, מנחו, כמות מי השפיר וכ"ו ובמידה ומתגלה סטייה תוזמן האישה להערכה נוספת לקראת הלידה.

אקו לב עובר

זוהי בדיקת אולטרה-סאונד המתמקדת ספציפית בלב העובר. הבדיקה בודקת הן את מבנה הלב והן את תפקודו בעזרת דופלר, הבוחן את זרימות הדם. בדיקת אקו לב עובר מתבצעת בעת כל סקירת מערכות. כאשר מתגלה חשד למום לב עוברי בעת סקירתנו, כאשר ישנו סיפור משפחתי של מום לב (הורים, הריונות קודמים), סוכרת טרום הריונית או תרופות שונות מופנית האישה לביצוע אקו לב עובר ע"י קרדיולוג ילדים.

אקו לב עובר

אולטרה-סאונד במהלך הלידה

מכשיר הא"ס נכנס היום יותר ויותר לשימוש גם במהלך הלידה עצמה. הן לזיהוי מצבים פתולוגיים הקשורים למיקום שלייה (כמו שליית פתח, שלייה נעוצה), הן לזיהוי מצגים פתולוגיים של העובר (עכוז, מצח, פנים), הן למעקב אחר התקדמות העובר בתעלת הלידה ואף לעזרה בהחלטה על סיום הלידה (שולפן ריק, נתוח קיסרי וכו). גם לאחר הלידה ניתן להיעזר בא"ס לזיהוי שארית שלייה, דימום וכו'.

דופלר במיילדות וגינקולוגיה

בדיקת הדופלר מודדת את זרימת הדם בכלים השונים. שיטה זו מיושמת בבדיקת אקו לב עובר, כמו גם לצורך בדיקת תנגודת לזרימת דם בכלי הדם השונים, העובריים והאימהיים בעיקר במצבים של עיכוב בגדילת העובר, מחלות אימהיות שונות ועוד. השיטה טובה גם לצורך הערכת ממצאים שחלתיים (ציסטות או גידולים ממאירים שחלתיים), ממצאים תוך רחמיים ועוד.

פנים יפות שבוע 31 (4)

סקירת מערכות שלישית: מאפיינים​

מאפיין תיאור
שם אחר סקירה מאוחרת, סקירה שליש שלישי
טווח שבועות 30-32
מטרה לאתר מומים מולדים וממצאים לא תקינים בשלב מתקדם של ההיריון
שיטת בדיקה אולטרסאונד

סקירת מערכות שלישית היא בדיקת אולטרסאונד המתבצעת בין השבועות 30-32 להריון. היא נועדה לאתר מומים מולדים וממצאים לא תקינים בשלב מתקדם של ההיריון.

*התוכן המסופק לצרכים אינפורמטיביים בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי מקצועי. אם יש לך שאלות או חששות לגבי בריאותך או בריאות העובר שלך, עליך לפנות לרופא.

דילוג לתוכן