לוגו

שילוב שקיפות וסקירת מערכות מוקדמת

בהריון? זו הסיבה שכדאי לך לבצע שקיפות וסקירת מערכות מוקדמת באותה הבדיקה

שקיפות עורפית וסקירת מערכות מוקדמת הן שתי בדיקות אולטרסאונד חיוניות, המאפשרות להעריך את הסיכוי ללדת עובר עם תסמונות גנטיות שונות. אולם, רבות מהנשים שעתידות לבצע את הבדיקות אינן מודעות ליתרון שבשילובן. אם את עומדת לבצע את הבדיקות בקרוב, כדאי שתביאי בחשבון את האפשרות הזאת

בדיקת אולטרסאונד (על-קול) היא שיטת דימות המתבצעת באמצעות גלי קול בתדר גבוה. למעשה, מדובר באחד הכלים החשובים ביותר, המאפשרים לגינקולוג המטפל לבצע מעקב אחר התפתחות היריון האישה. בין היתר, מאפשרת בדיקת אולטרסאונד בשליש הראשון לקבל מידע על העובר, לוודא דופק, לאתר את מיקום ההיריון, לוודא שהוא תקין, לזהות היריון מרובה עוברים, לזהות בעיות מבניות, להעריך סיכונים עתידיים אפשריים לעובר וגם – להעריך את גיל ההיריון.

כידוע, הקפדה על בדיקות אולטרסאונד במהלך ההיריון בהתאם להמלצות המקובלות, תגדיל את הסיכויים ללדת בשלום עובר בריא. אלא שלא כל הנשים מודעות לכך שכיום ניתן לשלב בין בדיקת השקיפות העורפית לבין סקירת מערכות מוקדמת. מיד תביני מה כוללות בדיקות אלה, ומהו היתרון בשילובן.

שקיפות עורפית וסקירת מערכות מוקדמת

בין שבועות 11 – 13.6, מתבצעת אחת מבדיקות האולטרסאונד החשובות – "שקיפות עורפית".

בדיקה זו מאפשרת לבחון את עובי הנוזל בעורף העובר וכך להעריך את הסיכוי לתסמונת דאון בסבירות של 70%. שקיפות מעובה עשויה לרמז על סיכון מוגבר ללידת עובר עם בעיות כרומוזומליות אך גם מומי לב,  תסמונות גנטיות ועוד. תוצאת בדיקה מדויקת יותר תתאפשר כאשר ישוקללו נתונים נוספים, כמו גיל האישה וסקר ביוכימי.

חשוב להבין כי מדובר בבדיקת סקר, המאפשרת להעריך את הסיכונים בלבד. זאת בניגוד לבדיקת מי שפיר המאפשרת לאתר באופן מדויק את כלל הכרומוזומים וגם הרבה מאוד תסמונות גנטיות. 

בדיקה חשובה נוספת היא סקירת מערכות מוקדמת, המתבצעת בין שבועות 14 – 16. הבדיקה מבוצעת בגישה וגינלית , ולעיתים בגישה בטנית (או משולבת).  במהלכה, נסקרים אברי העובר במטרה לוודא את תקינותם, ולקבל תמונה ברורה יותר אודות התפתחותו של העובר.

מדוע כדאי לשלב בין שתי הבדיקות?

אם את עומדת לבצע בקרוב את שתי הבדיקות, חשוב שתכירי את האופציה לשלב בין שתיהן ולבצען ממש באותו המועד.

לגישת בבדיקה המשולבת ישנם מספר יתרונות, והיא מתאפשרת לביצוע בשבוע 13-13.5 להיריון. אחד היתרונות הבולטים שבה נובע מכך שסקירת המערכות מתבצעת בשלב מוקדם, וכך האישה יכולה להיות רגועה יותר לגבי מצב ההיריון מוקדם יותר בהיריון. במועד זה האישה יכולה עדיין לבצע גם את בדיקת הסקר הביוכימי המוקדם (אותו ניתן לבצע עד שבוע 13.6). לעומת זאת, אם חלילה מאותר ממצא חריג, היא תופנה לביצוע בדיקת "סיסי שלייה", אותה ניתן לבצע עד שבוע 14. במקרים שבבדיקה זו מאותרים חלילה ממצאים חמורים במיוחד, האישה תוכל להחליט על הפסקת היריון. חשוב לציין שככל שההחלטה על הפסקת ההיריון מתקבלת בשלב מוקדם, כך מצטמצם הסיכוי לסיבוכים במהלך התהליך. 

יתרה מכך, גישה זו אידאלית עבור נשים רבות הבוחרות לוותר על בדיקת מי השפיר ולבצע בדיקת NIPT – בדיקת דם המאפשרת להעריך את הסיכון לתסמונת דאון בדיוק של 99 אחוז בערך. השילוב בין בדיקת השקיפות לסקירה המוקדמת, תאפשר להן להיות שקטות יותר לגבי החלטתן שלא לבצע מי שפיר, בהנחה שתוצאות בדיקות אלה תקינות.

אף שכאמור ישנם מספר יתרונות בולטים בשילוב שתי הבדיקות, חשוב לציין כי החלטה זו אינה נטולת חסרונות. ראשית, ישנם מספר מדדים בסקירת מערכות שניתן לבחון טוב יותר בשבועות 14 – 16, כמו למשל התפתחות חדרי המוח, הדגמת כיס מרה וגם קיצור צוואר הרחם של האישה עצמה. מצד שני, את רוב המדדים החשובים כן ניתן לראות בשבוע 13 ואת אלה שאינם ניתנים לבחינה במועד זה, ניתן לבחון בזמן שמבצעים את סקירת המערכות המאוחרת. חיסרון נוסף נובע מכך שכיום אין הרבה רופאים שצברו מספיק מיומנות בביצוע סקירת מערכות בשלב מוקדם, ולכן ייתכן שהרופא המטפל לא יוכל להציע את האפשרות הזאת. אם כן, התקווה היא שעם הזמן המודעות לנושא תגדל וכך גם המיומנות שירכשו המומחים בתחום ונראה יותר ויותר נשים שבוחרות לשלב בין שתי הבדיקות.

לסיכום:

רבים היתרונות בשילוב בדיקת השקיפות העורפית וסקירת המערכות המוקדמת בשבוע 13-13.5 .  כך מתקבל מידע מוקדם יותר,  ניתן לשלב את הבדיקה עם בדיקת הסקר הביוכימי המוקדם, לבצע בירור כרומוזומלי מוקדם במקרים של שקיפות מעובה ואף להפסיק ההיריון מוקדם יותר עם פחות סיבוכים במקרים של זיהוי מומים מבניים חמורים בעובר.  אני מניח ומקווה שלא ירחק היום שבדיקה משולבת זאת תכנס לרוטינת המעקב אחר נשים בהיריון.

טבלת סיכום הבדיקות

תכונה בדיקת שקיפות עורפית סקירת מערכות מוקדמת
זמן ביצוע שבוע 11-13 שבוע 14-16
מטרה הערכת הסיכון לתסמונת דאון ובעיות כרומוזומליות אחרות הערכת מצב העובר מבחינה מבנית
שיטת בדיקה מדידת עובי הנוזל בעורף העובר הדמיה של אברי העובר
יתרונות קלה לביצוע, מדויקת יחסית מעניקה מידע מקיף על מצב העובר
חסרונות אינה מדויקת לחלוטין אינה יכולה לאתר כל מום מבני

לסיכום, שילוב בין בדיקת שקיפות עורפית לסקירת מערכות מוקדמת הוא אפשרות יעילה המאפשרת לקבל מידע מקיף על מצב העובר בשלב מוקדם של ההיריון. עם זאת, חשוב להתייעץ עם איש מקצוע רפואי מוסמך לפני קבלת החלטה בנושא.

*המידע המופיע במאמר ובטבלה אינו מהווה ייעוץ רפואי. מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע רפואי מוסמך לפני קבלת כל החלטה בנושא.

דילוג לתוכן