לוגו

הבדיקות האולטרסוניות בהריון הן כלי חשוב ומרכזי במעקב אחר התפתחות העובר ובריאות האם. בין הבדיקות האולטרסוניות הנפוצות בשליש הראשון של ההריון, ניתן למנות את "אולטרסאונד שליש ראשון" ואת "שקיפות עורפית". למרות ששתי הבדיקות מתבצעות בשלבים מוקדמים של ההריון ויש להן מטרה כוללת של בדיקת התפתחות העובר, יש ביניהן הבדלים משמעותיים. במאמר זה נעמוד על ההבדלים ביניהן מבחינת מטרות, תהליך הבדיקה, תוצאות וחשיבותן.

מה ההבדל בין אולטרסאונד שליש ראשון לשקיפות עורפית

אולטרסאונד שליש ראשון

אולטרסאונד שליש ראשון הוא בדיקת אולטרסאונד שמתבצעת בשליש הראשון של ההריון, בדרך כלל בין שבוע 6 לשבוע 12. מטרת הבדיקה היא לבדוק את ההתפתחות הראשונית של העובר, לאשר את מיקום ההריון ברחם, לבדוק את מספר העוברים, לאשר דופק עוברי ולהעריך את גיל ההריון. בנוסף, הבדיקה נועדה לאתר בעיות מוקדמות בהתפתחות העובר או במבנה הרחם. הבדיקה מתבצעת בדרך כלל באמצעות אולטרסאונד וגינלי, במיוחד בשבועות המוקדמים מאוד של ההריון (שבוע 6-9), ולאחר מכן ניתן לבצע גם אולטרסאונד בטני (שבוע 10 ואילך). הבדיקה עצמה קצרה ולא כרוכה בכאב, אך עשויה להיות לא נוחה. תוצאות הבדיקה מספקות מידע ראשוני חשוב על התפתחות ההריון. זיהוי מוקדם של בעיות יכול להוביל להמשך בירורים וטיפולים במידת הצורך, ולהעניק להורים מידע חשוב על מצב ההריון והעובר.

שקיפות עורפית

שקיפות עורפית היא בדיקת אולטרסאונד שמתבצעת בשליש הראשון של ההריון, בדרך כלל בין שבוע 11 לשבוע 14. מטרת הבדיקה היא למדוד את עובי הנוזל הצבור באזור העורף של העובר. בדיקה זו היא חלק מהבדיקות הסקר שמטרתן לאתר סיכויים לתסמונות כרומוזומליות, בעיקר תסמונת דאון (טריזומיה 21), תסמונת אדוארדס (טריזומיה 18) ותסמונת פטאו (טריזומיה 13). הבדיקה מתבצעת באמצעות אולטרסאונד בטני, והיא קצרה ולא כרוכה בכאב. התוצאות של הבדיקה מתבטאות במדידת עובי הנוזל באזור העורף של העובר. עובי נוזל גבוה יכול להצביע על סיכון מוגבר לתסמונות כרומוזומליות או בעיות אחרות בעובר. במקרה של תוצאה חריגה, ימליצו לרוב על בדיקות נוספות כמו בדיקות דם משלימות (כגון בדיקת הסקר הביוכימי) או בדיקות פולשניות יותר כמו בדיקת מי שפיר או בדיקת סיסי שליה. הבדיקה חשובה מאוד להורים המעוניינים לדעת את הסיכונים לבריאות העובר שלהם בשלב מוקדם של ההריון.

השוואה בין הבדיקות

שני הבדיקות הללו נועדו לבדוק את התפתחות העובר בשלבים הראשוניים של ההריון, אך מטרותיהן שונות. אולטרסאונד השליש הראשון מתמקד במעקב אחר התפתחות ראשונית, באישור מיקום ההריון ובבדיקת מספר העוברים וגיל ההריון. לעומת זאת, שקיפות עורפית ממוקדת באיתור סיכונים לתסמונות כרומוזומליות על ידי מדידת עובי הנוזל בעורף העובר. בעוד ששתי הבדיקות מתבצעות בשליש הראשון של ההריון והן קצרות ולא כרוכות בכאב, תוצאותיהן מספקות מידע שונה להורים ולרופאים.

אולטרסאונד שליש ראשון ושקיפות עורפית הן שתיים מהבדיקות האולטרסוניות החשובות ביותר בשלבים המוקדמים של ההריון. בעוד שהאולטרסאונד של השליש הראשון מתמקד בעיקר בבדיקת ההתפתחות הראשונית של העובר ובאישור מיקום ההריון, בדיקת השקיפות העורפית ממוקדת בעיקר בזיהוי סיכונים לתסמונות כרומוזומליות בעובר. לשתי הבדיקות יש חשיבות רבה במעקב אחר הריון תקין ומתן מידע מוקדם להורים ולרופאים על מצב העובר.

*המידע המוצג כאן אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי מקצועי. יש להתייעץ עם רופא הנשים ולקבל ממנו מידע מקיף על הבדיקה, יתרונותיה וחסרונותיה, על מנת לקבל החלטה מושכלת.

דילוג לתוכן